Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Az rpg maker2000 felépítése

2008.02.15

Most, hogy már tudunk történetet írni, (esetleg már írtunk is egyet) hátra van még a legfontosabb dolog. A megvalósítás.
Ehhez az RPG Maker 2000 nev? programot használjuk. Letölthet? (többek között) err?l a portálról is. Telepítsük föl a gépre. El?ször az RPG Maker-t és utána az RTP-t, mert az nélkül nem megy a program. Ezután még telepíthetünk különböz? kiegészítéseket, patch-eket. Ha kevésnek találjuk az RTP fájljait, akkor utólag még másolhatunk sajátokat a megfelel? mappákpa, de a programban is importálhatunk, és exportálhatunk. Ha sok fájlunk van, akkor érdemes az els? megoldást választani. Ezek után végre elindíthatjuk a programot.

Mint minden programnak, ennek is van egy címsora.
Van egy menüsora.
A menüsor alatt található az eszköztár, ami nem testreszabható.
Bal oldalra lehet betölteni a chipsetet, ami meghatározza a térképet.
Bal oldalon alul található a térképek 'fája'.
A program maradék (elég nagy ) területén lehet szerkeszteni a térképet.

Most leírom, hogy mi mindent tartalmaz a menü és, hogy mi mire jó.

Project:


Új project létrehozása:

Új játékot lehet vele készíteni. Csak akkor m?ködik ez a menüpont, ha nincs megnyitva játék.
Ha rákattintunk, akkor el?jön egy ablak.
Itt meg kell adnunk néhány adatot:

mappa név: ez lesz a mappa neve, amiben a játék fájljait tárolni akarjuk.

játék cím: ez lesz a játékunk címe.

A projectek alapértelmezett elérési útja: itt lesznek megtalálhatóak a játékaink. A sor végén lév? három pontot ábrázoló gombra kattintva, tallózhatunk a mappák között, és kiválaszthatjuk a megfelel? mappát.


Project megnyitás:

Megnyithatjuk elmentett játékainkat.
A listából ki kell választani, hogy melyik játékot szeretnénk megnyitni. Lehet?ségünk van a játékokat átnevezni. Megváltoztathatjuk a játék címét és mappájának nevét. Ha úgy gondoljuk, hogy egy játékra már nincs szükségünk, akkor törölhetjük is. Itt is beállíthatjuk a projectek alapértelmezett elérési újtát.


Project bezárás:

Bezárhatjuk a játékot. Bezárás el?tt megkérdezi, hogy akarjuk-e menteni.


Játék diszkek elkészítése:

Egy önkicsomagoló fájlt hozhatunk létre, így könnyebben tudjuk 'mozgatni' a játékunkat. Pl.: odaadhatjuk egy barátunknak.
Beállíthatjuk,hogy hova mentse a fájlt.
Választhatjuk azt az opciót, hogy minden rtp fájl legyen benne a játékban. Ekkor az összes rtp fájlt belerakja a fájlba. Ennek ellenére nem fog m?ködni Telepített RTP nélkül. Arra jó, hogy ha barátunknak is megvan a maker, és föl van telepítve az RTP is, és nincs meg neki néhány RTP fájl, akkor nem fog hibaüzenettel találkozni.

Kilépés: Kiléphetünk a programból. Ha nem mentettük a játékot, akkor fölajánlja a mentést.


Térkép:

Térkép mentés: A térkép állapotának mentése.

Térkép visszaállítása: A térkép visszaállítása az utolsó mentett állapotra.


Szerkeszt:
Alsó réteg mód (F5): A térkép alsó rétegének szerkesztése
Fels? réteg mód(F6): A térkép fels? rétegének szerkesztése
Esemény mód(F7): Az események szerkesztése

A rétegekr?l és az eseményszerkeszt?r?l kés?bb részletesebben is beszélek.

Méretez: nagyíthatjuk, és kicsinyíthetjük a térképet, a könnyebb szerkesztés érdekében



Eszközök:

/Adatbázis(F: A játékban szerepl? dolgok adatait állíthatjuk be. /pl.: h?s adatai, térkép adatai, szörnyek adatai stb./
Kés?bb ezt is kifejtem részletesen.

RAW material szerkeszt?: importálhatunk, és exportálhatunk fájlokat az rtp-be/b?l
Az is elég, ha a fájlokat manuálisan bemásoljuk, illetve töröljük a megfelel? mappákba/ból. Ha sok fájlt akarunk hozzáadni, akkor ez egyszer?bb.

Háttér zene: a zenék beállításai


Játék:

Tesztelés(F9): A játék tesztelése

Teljes képerny?: A játék teljes képerny?n fog futni a teszteléskor.

Mutasson játék címet: A tesztelésnél mutatja címképerny?t.


Súgó:

Súgó témakörök(F1): A súgó témakörök megjelenítése. /nem valószín?, hogy m?ködik, mert a súgót még nem fordították le)

Névjegy: az RPG Maker 2000 névjegyének megtekintése.


Az eszköztár

Az eszköztár nem helyezhet? át, és nem testsreszabható.

A fels? sor a magához a programhoz tartozik, az alsó sorral a térképet tudjuk szerkeszteni.

A fels? sor ikonjai balról jobbra:

Új project
Project megnyitása
Project bezárása
Játék diszkek készítése
Jelenlegi térkép mentése
Jelenlegi térkép módosításainak visszavonása
Alsó réteg mód
Fels? réteg mód
Eseményszerkeszt?
1/1-es zoom
1/2-es zoom
1/4-es zoom
1/8-as zoom
Adatbázis
Export-import
Háttérzenék lejátszása
Tesztelés
Teljes képerny? tesztelésnél
Tesztelésnél nem mutatja a játékcímet
Súgó

És végül az alsó sor:

Visszavonás
Kijelölés (kijelölés után: térkép kijelölt részletének áthelyezése)
Zoom
Ceruza (ilyenkor csak egy kockával szerkeszthetjük a térképet)
Négyszög (négyszög alakban tudjuk szerkeszteni a térképet)
Kör (kör, és ellipszis alakban szekeszthet? a térkép)
Kitöltés (kitölthetjük az egész területet, a választott elemmel)
Súgó